Lenkebygging SEO strategi – dette bør du vite!

lenkebygging

Lenkebygging er en strategi du bør ta deg tid til å jobbe med. Noen sier at det er den viktigste SEO strategien overhodet og at den følgelig skal prioriteres høyt. Det er verdt å investere i lenkebygging. Men hvorfor er det så viktig?

Lenker navigerer oss på vår reise gjennom internett. Enten det er på en nettside ved å klikke på interne lenker og navigasjonen, eller om det er fra en nettside til en annen med klikk på eksterne lenker. Siden det er vårt sentrale navigasjonsverktøy det dreier seg om verdsetter Google lenker høyt – både interne og eksterne lenker.

Googles opprinnelige tanker rundt lenker var å gi nettsider en slags verdi eller vekt. Googles ønske var å finne en metode hvordan man kvalitativt kunne segmentere de millioner av nettsider som finnes der ute i internettjungelen. I teorien betød det enkelt og greit at jo flere lenker, jo bedre kvalitet har nettsiden. Får man mange lenker fra mange ulike andre nettsider, anser altså Google siden som viktig og belønner den med god plassering. Dette fungerte bra i begynnelsen, men ikke over tid. Antall lenker var rett og slett ikke nok og i tillegg var mekanismen utsatt for manipulasjon. Google begynte derfor å jobbe videre med løsningen og innførte så autoriteten til en nettside som en ny faktor i beregningen. Dette skal fordypes mer senere.

Siden en lenke fungerer som en stemme for at innholdet ditt er verdt å vise frem til andre, så vil Google alltid favorisere sider som har mange lenker pekende mot seg. Dette er muligens den aller viktigste bestanddelen av Google sin algoritme. Det er også derfor lenkebygging er en såpass populær praksis innen søkemotoroptimalisering.

Hvordan starter man lenkebygging?

Den beste måten å få lenker på er å skape innhold av høy kvalitet. Etter hvert vil da andre bli oppmerksomme på nettsiden og ønsker å peke sine besøkere mot den. Dette er derimot en strategi som vil ta svært lang tid. Siden må tross alt først oppnå en viss mengde trafikk, noe som ikke er så lett for en side som ikke ranker høyt hos Google fra før av.

Slik kan det ofte være en god ide å starte med lenkebygging på en mer direkte og offensiv måte. For eksempel kan du starte med å spørre bekjente som har en nettside om du kan bygge lenker. Her er det det viktig å tenke på at det bør dreie seg om en relevant side. Dette skyldes ikke nødvendigvis at trafikken skal være relevant. For dersom du kun bryr deg om lenkebygging, så er ikke salgene viktig. Da er det kraften som overføres fra lenkene du skal være opptatt av. Denne kraften kan derimot være kraftig redusert dersom du får lenker fra en rekke forskjellige domener uten relevans til hva din egen nettside omhandler.

Les også: “Den beste SEO bloggen? Men hvilken er det?”

RockitSEO blogg

Hvilke lenker er mest verdt?

Ikke alle lenker er av samme verdi. En lenke fra Dagbladet.no er for eksempel verdt vesentlig mye mer enn en lenke fra en eller annen ukjent nettside. Til tider kan det nok virke litt rart å starte jakten på lenker blant nettsider som har best autoritet på markedet.

For Google innebærer en nettsides autoritet at folk flest vurderer at den har høy kredibilitet. Den bygges ofte opp med høy trafikk og med mange lenker pekende mot det aktuelle domenet. Når du får en lenke fra et nettsted med høy autoritet, så overføres mye av styrken som ligger i domenet du får lenken fra til ditt eget domene.

Det er verdt å merke seg at en lenke kan være veldig kraftfull i form av trafikk. Hvis du velger en lenke på en blogg om blomster, så har det tross alt ingenting å si om bloggen hadde liten autoritet i utgangspunktet, så lenge du får mange relevante kunder til din side. Lenkebygging er gjerne mer relatert til søkemotoroptimalisering enn å øke salg direkte.

Best Practice for lenkebygging

Vanligvis er det slik innen lenkebygging at man lett gjenkjenner faremomentene selv. Mange lenker fra helt urelaterte domener bør ikke bare være et rødt flagg for Google – dette bør også fange din oppmerksomhet. Hvorfor skulle for eksempel en nettbutikk for dyreprodukter i en test for hundefor helt uten videre gi en lenke til din nettside som konsentrerer seg om bilimport?

Samtidig er måten du får lenken på også av stor betydning. Det er her anbefalt å unngå betalte lenker kun for lenkens skyld. Det finnes mange måter å motta gratis lenker på. Hvis du skal betale for lenker, så skal du helst holde deg til en viktig mal for å unngå straff fra Google.

Betalte lenker og sponset innhold

Betalte lenker skal alltid være merket som sponset innhold. Det er ikke noe i veien for å ta i bruk betalte lenker, og dersom en «SEO-guru» forteller deg at det ikke er i orden å ta i bruk betalte lenker, så blander de nok begrepet med uetisk praksis.

Praksisen går ut på å fremme helt urelaterte lenker på helt urelaterte domener, uten noen form for advarsel til leserne. Ofte blir derimot ikke disse artiklene lest av mennesker engang, og de er først og fremst laget for at algoritmene skal trigges.

I motsetning til betalte lenker kan et sponset innlegg på en blogg være en flott måte å fremme bedriften din på, samtidig som du får en lenke. Mange blogger og nettsider lar deg kjøpe sponsede innlegg. Noen tilbyr permanente lenker, mens andre kun gir deg ett år av gangen. Kostnadene kan variere fra noen hundrelapper til tusenvis av kroner.

Sponset innhold er en fin måte å begynne din lenkebygging på. Faktisk kan det godt sammenlignes med å investere i betalt søkemotoroptimalisering til å begynne med. Allikevel, akkurat som du ønsker å dominere organisk søk i det lange løp, så ønsker du også organiske lenker fremover.

Gjesteblogging hos relevante bloggere for lenkebygging

En av de kanskje mest effektive metodene for å fremme lenkebygging i begynnelsen av en lenkebyggingsprosess er å tilby gjesteinnlegg på andre nettsider. Her kan du ofte få redusert prisen markant på sponset innhold, og noen nettsider lar deg også publisere helt uten kostnader, dersom du selv skriver innlegget.

Det finnes en mengde nettsider og bloggere som åpner for dette. Det beste er om du konsentrerer deg om ditt eget område eller bransje. Kanskje du har bekjente gjennom jobben med relevante nettsider for ditt produkt eller tjenester som kan gi deg muligheter for å skrive et blogginnlegg som gjest? Muligheten er god for at de skal svare ja og la deg publisere.

Du bør sørge for at innlegget passer til publiseringsdomenet dersom du skal gjesteblogge. Skal du få innlegget gratis og uten at det merkes som sponset innhold, så kan det ikke være reklame for bedriften. Holder du på med salg av forskjellig treningsutrustning, så kan for eksempel innhold om essensielt utstyr for hjemmetrening eller trening på et treningssenter på en fritidsblogg være relevant.

Her er det viktig at du ikke nødvendigvis trekker frem navnet på bedriften din. Husk på at lenkebygging ikke trenger å handle om direkte salg fra lenken. Om du søker noe trafikk, og helst en relevant lenke for bedre SEO, så er det beste å satse på innhold av naturlig karakter.

Hvis vi ser nærmere på eksempelet over, så kunne du ha lagd en liste over forskjellig utstyr som kan være kjekt å ha dersom man skal starte opp med hjemmetrening. Ditt treningsutstyr kan være en av tingene på lista. Nå kommer vi også inn på et annet viktig punkt. Hvordan skal lenken til ditt nettsted egentlig se ut?

Formatering av ankerteksten til en lenke

En lenke kan være knyttet til en tekst eller et bilde. Noen ganger er lenken integrert i teksten direkte, mens enkelte blogger foretrekker at du legger lenken i din bloggerbio. Fordelen med å legge en lenke i teksten er at du kan formatere det som går under betegnelsen ankertekst.

Ankerteksten er rett og slett de ordene som lenken befinner seg på. Det vil si, teksten som ofte er markert med blå farge og som fører deg videre når du klikker på den! En ankertekst for en elektrikerbedrift kan være noe så enkelt som ”elektriker i Oslo”, mens en taktekker for eksempel kan benytte ankerteksten ”fikser ditt tak”.

Hvordan du formaterer ankerteksten er veldig viktig. Dersom du for eksempel kun har ankertekster som sier ”beste elektriker i Oslo”, så kan dette oppfattes som mistenksomt. Derfor er det stor enighet blant de fleste om at det er en god ide å variere disse noe. Allikevel er best practice å skaffe seg lenker med ankertekster som relaterer til nøkkelord man ønsker å ranke for.

Les også: “Hvordan lære SEO? Her får du gode tipps.

RockitSEO blogg

Begynn med lenkebygging i dag!

Lenkebygging er en nøysom prosess som du ikke bør begi deg ut på uten noen form for forkunnskap. I verste fall kan du bli straffet for din uvitenhet. Et godt tips er å styre unna de røde flaggene som vi tidligere har nevnt. Det er ingen nettsider som klarer å komme seg til topps i Google med en gang og som utkonkurrerer de beste bedriftene i sin bransje på et blunk. Dette er en tanke du kan legge fra deg med en gang.

Istedenfor er lenkebygging og forbedret SEO en lang og energikrevende prosess som fordrer en god porsjon tålmodighet og venting. Det er mulig å gjøre prosessen noe enklere gjennom for eksempel gjesteblogging som vi har vært inne på tidligere. Gjestebloggere kan skrive innlegg som publiseres på andre nettsider med lenke til din side. For gjestebloggeren er det fordelaktig at de får publisert innlegg gratis.

Hvis du synes gjesteblogging er interessant, du ønsker flere tips, eller tilgang til en liste over mulige gjestebloggere i Norge, bistår vi deg gjerne. Vi ønsker deg lykke til med din lenkebygging!

Prøv her: “BMI kalkulator

RockitSEO verktøy – hvorfor det?
Previous Post Previous Post
Newer Post Newer Post