Local SEO – hva er det og hvordan fungerer det?

Dynamic Search Ads (DSA) – dynamiske søkeannonser

Local SEO er en søkemotoroptimaliseringsstrategi som hjelper din bedrift til å øke synligheten i det lokale søkeresultatet på Google. Alle bedrifter som har et fysisk lokale eller tilbyr tjenester i et lokalt område kan få stor nytte av local SEO. Rangerer du på topplasseringer med de viktigste søkeordene relatert til bedriften din og bedriften din er synlig på kartet med de 3 første plasseringer under søkefeltet (Google map pack), da kan local SEO hjelpe deg med å skaffe relevant trafikk, salg og vekst. For å forstå local SEO, trenger du først å vite hvordan Google fungerer.

Hvordan fungerer et søk på Google?

På internetts første dager eksisterte kun få websider, så navigeringen var ganske enkel. Ekspanderingen tvang søkemotorene til å gjøre det enda enklere for brukere å finne fram til det de søkte etter.

Skrev du inn en søkefrase leverte søkemotorene et resultat hvor frasen var bestanddel av nettsiden. Google bruker den samme mekanismen og begynte å dominere de andre søkemotorene da de startet å bruke lenker mellom nettsidene. Google var faktisk den første søkemotoren som gjorde dette og det ga Google en indikator på hvilken webside man kan stole på og som hadde “autoritet”.

I dag ser Google på hundrevis av faktorer både onpage (på nettsiden) og offpage (utenfor nettsiden) for å bestemme relevans og viktighet for å levere nettstedet på et søkeresultat. Disse faktorene utgjør ditt digitale fotavtrykk og alle faktorer veier ulikt mye. Ditt digitale fotavtrykk bestemmer om du er med i søkeresultatet og hvor du blir plassert.

Hvis du søker noe på Google, går Google gjennom mange ulike websignaler, eller rangeringsfaktorer for å bestemme relevans av nettsiden og gi deg en liste med resultater Google antar passer best.

De aller fleste tror at Google søker gjennom hele nettet for å finne fram det beste resultatet. Men det stemmer ikke. Google går gjennom sitt eget nettsidebibliotek, en slags liste med alle nettsider Google har funnet og lagret. Dette biblioteket kaller man Google Index. For å skaffe informasjon til indeksen bruker Google små programmer – såkalte “spiders”. Hver spider jobber på samme måte: En spider begynner på en nettside og følger lenker på siden for å samle informasjon om andre nettsider. Enkelt sagt går spidere gjennom lenker for bygge opp og oppdatere Googles indeks. Google indeks lagres på Googles server og indeksen vokser raskt. Hver dag crawler Google sine spidere millarder av nettsider for å sikre at Googleindeksen alltid er oppdatert.

Hvordan bestemmer Google plasseringer på søkeresultatet?

Google bruker mange ulike prosesser for å rangere tusenvis av sider. Disse prosessene kaller man algoritmer. Når du googler noe, sjekker Google’s algoritmer indeksen og leverer nettsider som matcher ditt søk. Resultatene er utvalgt og rangert etter relevans og prominens.

Algoritmen ser på mange ulike on-page og off-page faktorer for å analysere hvilket nettsted som passer best til ditt søk. Å forbedre de faktorene som har påvirkning til relevansen og prominens av nettsiden din, er det som fører til bedre digitalt fotavtrykk og dermed bedre rangering i søkeresultatet.

Les også om: “Hvordan lære SEO? Her får du gode tips.

RockitSEO blogg

Local SEO – et annet mønster

Etter at Google analyserte millarder av søk, søkeintensjoner, brukeratferd, stedet til søket, interaksjon med resultater og klikk på resultatene, fant de ut at for noe brukere er det mer viktig at man få levert resultater fra et direkte område. Google ser også hvor du som søker befinner deg, eller om du bruker stedet i søket eller om du søker “near me”.

Er du på jobb og søker etter pizza for eksempel, leverer Google en liste med leverandører som er i nærheten av deg. Men gjør du det samme søket når du er hjemme får du et helt annet resultat. Google prøver alltid å levere det mest relevante resultatet for brukere og i dette tilfelle har de gjort akkurat det.

Lokale søk er ikke noe nytt, men de var nok litt mer begrenset siden man tidligere brukte mer stasjonære PCer når man søkte. Etter at bruken av mobiltelefoner og bærbare PCer har eksplodert, har local SEO blitt ekstremt viktig for de som tilbyr lokale tjenester eller har en fysisk butikk.

Hva er viktig for local SEO?

Google My Business, eller på norsk Google Min Bedrift, er ekstremt viktig for å øke synligheten på lokale søk. Profilen din bør være fullstendig og oppdatert. Bruk fine bilder for å promotere dine tjenester. Google Min Bedrift har mange ulike innstillinger man kan ta i bruk, for eksempel åpningstider. Har du dette på plass, har Google muligheten til å levere din profil på søkeresultatet. I tillegg blir din bedrift oppført på Google maps. Det som også hjelper til med gode local SEO resultater er å skaffe seg anmeldelser på Google Min Bedrift. Brukere har her også muligheten til å stille spørsmål. Både spørsmål og anmeldelser bør besvares. Google gir bedrifter muligheter til å kommunisere med brukere og det er absolutt en ting som bør gjøres.

Les også om: “Hvordan lære SEO? Her får du gode tips.

RockitSEO blogg

Kom i gang med local SEO

Nå har du fått et solid innblikk i hvordan et Google søk fungerer, hva slags preferanser Google har for å levere ut de beste resultatene for sine brukere og hva du kan gjøre for å øke lokal synlighet. Nå kan du starte med å optimere ditt nettsted med fokus på dette. Er du synlig der du tilbyr dine tjenester, vil du komme til å få mer relevante nettstedsbesøkere og økt salg.

Det er mange faktorer som påvirker rangeringer, også på lokale søk. Husk at lokale søk vil forsette med stor etterspørsel og de kommer til å bli enda viktigere enn de er nå. Og for deg som tilbyr et produkt eller en tjeneste på et bestemt sted er det kjempeviktig å være enda mer synlig der enn på kanskje andre steder.

Previous Post Previous Post
Newer Post Newer Post