Hvorfor unikt tekstinnhold er viktig for nettbaserte bedrifter

  • Hjem
  • Tipps
  • Hvorfor unikt tekstinnhold er viktig for nettbaserte bedrifter
Hvorfor unikt tekstinnhold er viktig for nettbaserte bedrifter. Skrive på PC

I dag er det mange som har en nettside for sin bedrift, hvor potensielle kunder kan lære mer om bedriften og dens tjenester. Uansett om man driver en nettbutikk, et live casino eller en annen bedrift på nett, vil det å skille seg ut blant konkurransen være viktig for å få kunder. Og her kan blant annet fokuset på tekst og andre SEO-elementer være et viktig element. Men hvorfor er nettopp unikt tekstinnhold så viktig? Det ser vi nærmere på her.

Hvorfor unikt tekstinnhold er viktig for nettbaserte bedrifter

Ikke publiser det samme som andre

En feil mange begår er å publisere tekstinnhold som ikke er unikt. Dette høres gjerne ut som en nybegynnerfeil, men kan ofte skje uten at man tenker over det, dersom man ikke forstår hva det kan innebære. Det er nemlig mange som selger lignende produkter eller tilbyr lignende tjenester, og benytter seg av produkttekster direkte fra leverandør eller lignende. Slike tekster er lett tilgjengelig og fungerer derfor ofte som et utgangspunkt, enten direkte limt inn eller maskinoversatt til norsk.

Selv om det å benytte seg av tekst som allerede er tilgjengelig kan virke fristende for å få en nettside klar så fort som mulig, kan det gi dårlige konsekvenser. Google og andre søkemotorer vil nemlig ikke liste mange sider med samme tekst, men merke dette som duplikat. Dette kan dermed resultere i at man ikke engang vises når personer søker etter relevante nøkkelord, da andre sider med samme tekst heller prioriteres. Så for å oppnå høy rangering, er unikt innhold definitivt viktig.

Bli oppdaget på Google

Som avsnittet over forklarer, kan dermed unikt tekstinnhold være med på å gjøre en nettside synlig på Google og andre søkemotorer. Google ønsker å kunne gi gode og relevante svar på brukeres spørsmål og søk, og er dermed på utkikk etter unikt innhold som gir nettopp dette. Ved å skape innhold som ikke bare er unikt, men også av høy kvalitet gjennom din personlige erfaring og ekspertise, kan dette resultere i gode plasseringer i søkemotorer.

Les også: “Tiktok pasta «baked feta pasta» trend

Skap en unik merkevare

Ved å bygge opp en moderne nettside med relevant og unikt innhold, kan du også gjøre mer enn å bygge opp selve tilstedeværelsen til bedriften din. Det kan nemlig være med på å skape en unik merkevare som kunder kan bli kjent med og kjenne igjen, noe som igjen kan bygge en sterk bedrift.

For å skape en tydelig merkevare, er det viktig at alle elementer tenkes nøye gjennom. Dette inkluderer selvsagt merkevarenavn, logo, fargetema og andre designelementer, men tekstinnhold er minst like viktig. Ved å skape en spesifikk skrivestil og holde denne gjennom alt av innhold, vil kunder og interesserte personer kunne kjenne igjen hva som er din bedrift og ikke og slik «falle for» det du har å tilby. Dette kan også være med på å bygge en relasjon med publikum gjennom en kjent stil og merkevare.

Unikt innhold får flere lenker og delinger på sosiale medier

Troverdige nettsteder vil kun lenke til nettstedet ditt hvis du har unikt innhold på nettstedet ditt. Unikt innhold bidrar til troverdigheten til nettstedet og jo mer troverdig du er på nettet, desto flere lenker kan du få til nettstedet ditt. Antall lenker av høy kvalitet er videre en viktig faktor som bestemmer rangeringsposisjonen til nettstedet ditt. Med andre ord kan dette skape en vinn-vinn-situasjon.

En ting er å øke følgerne på sosiale medier på tvers av kanaler, men det er noe helt annet å lage trendy innhold. Hvis du er en av de bedriftene som ikke ser mye interaksjon til tross for at du har en stor tilhengerskare, er det på tide å bruke innholdsmarkedsføring til din fordel. Unikt kvalitetsinnhold kan hjelpe bedriften din med å få gjennomslag på sosiale medier. I tillegg til at andre kan finne og lenke til innholdet ditt som troverdig og pålitelig, kan unikt innhold av høy kvalitet nemlig også bli delt på sosiale medier og blant potensielle kunder. Ved å bruke litt mer tid, energi og gjerne penger på å skape unikt innhold som faktisk gir leseren noe av verdi, kan man dermed få mye igjen for arbeidet. Dette kan gi både kort- og langvarige ringvirkninger, for nettsiden spesifikt og bedriften generelt.

Previous Post Previous Post