Rangeringsfaktorer for SEO – de 8 viktigste

Rangeringsfaktorer

Av over to hundre forskjellige Google-rangeringsfaktorer som vi vet om, hvilke er de viktigste? Her er den definitive listen. SEO-fellesskapet leter alltid etter nye rangeringsfaktorer, og vi har oppdaget over to hundre av dem så langt. Men det kan være hundrevis mer som faktisk brukes av Google. Heldigvis trenger vi ikke å fokusere på alle. De fleste har veldig lite å si når det kommer til SEO og brukes ofte som tie-breakers i stedet for å rangere signaler. For å gjøre det litt enklere, her er den definitive listen over Googles rangeringsfaktorer, som hver kan make or break søkeoptimalisering strategien din.

1. Backlinks

Selv om Google planlegger i fremtiden å flytte fra backlinks, er de fortsatt den viktigste rangeringsfaktoren for sidene dine. Med unntak av at det nå er for risikabelt å bruke svart hatt SEO-strategier – linkene dine må komme fra en rekke nettsteder med høy autoritet som ligner på deg. Videre sier noen Google-patenter at nyheter og trafikk også kan være viktige backlink målinger.

Optimaliseringstrategi

Den mest effektive måten å utvide backlinks profilen din på, er å låne backlinks ideer fra konkurrentene. Alt du trenger å gjøre er å starte SEO SpyGlass, gå til Domain Comparison> Link Intersection, og legge til noen av dine beste konkurrenter. Verktøyet vil analysere konkurrentenes backlinks og finne gapet – nettsteder som lenker til søkekonkurrentene dine, men ikke deg. Disse nettstedene er dine viktigste oppsøkende mål. Se hvordan de allerede lenker til andre nettsteder i din nisje, det er veldig sannsynlig at de også vil være vert for linkene dine.

Les også: “Lenkebygging SEO strategi – dette bør du vite!

RockitSEO blogg

2. Semantisk metning

SEO-innholdet ditt må inneholde en passende mengde relevante søkeord, enheter og bilder for lengden på kopien. Innholdet skal ikke stappes, som i gamle dager med SEO, det bør heller være en naturlig kopi skrevet i en informativ stil.

Optimaliseringsstrategi

Det kan være litt utfordrende å finne ut nøyaktig hvilke søkeord du skal bruke, hvor du skal plassere dem, og hvor mange av dem man burde bruke. Så hvis du ønsker å spille det trygt, er det en god strategi å lage en referanse ved å analysere søkekonkurrentens topprangerte sider. For å gjøre dette i Website Auditor, gå til Content Analysis> Content Editor, skriv inn hoved søkeordet ditt og få en detaljert liste over SEO-instruksjoner. SEO Content Editor-verktøyet vil fortelle deg riktig mengde hoved- og sekundær søkeord, plassering og anbefalt lengde på kopien.

3. HTML-koder

HTML-koder forteller Google hvilke deler av kopien din som er viktigst. Tittel- og metabeskrivelsen er det brukerne ser i søkeresultatene – skriv dem som en kampanje rik med søkeord. Overskriftskoder (H1-H6) deler kopien din i seksjoner – de skal også inneholde søkeord og være skrevet i en informativ stil. Til slutt brukes alt-tekst for å beskrive bilder til søkemotorer og de skal fylles ut hvis du ønsker å dukke opp i bildesøkeresultatene.

Optimaliseringsstrategi

Hvis du ikke var oppmerksom på HTML-koder, er det sannsynligvis hundrevis av sider på nettstedet ditt som ikke er riktig optimalisert for søk. En grundig måte å gjøre dette på ville være å bruke Website Auditor og gjennomgå sidene dine i bulk. Først går du til Site Structure> Pages> On-page og sorterer sidene etter deres søkeoptimaliseringspoeng. Hvis du oppdager sider med lav score, klikker du på dem for en mer detaljert rapport. Rapporten vil fortelle deg nøyaktig hvilke HTML-koder som trenger optimalisering og hva som er galt med dem.

4. Core Web Vitals

Core Web Vitals er de nyeste brukeropplevelses beregningene som snart blir en av Googles rangeringsfaktorer. Beregningene måler det første inntrykket brukeren får når brukeren besøker en side. Spesielt hvor raskt den lastes inn, hvor raskt den blir interaktiv og hvor stabilt oppsettet er. Nå er det viktig å merke seg at vitaliteten ennå ikke er en offisiell Google-rangering. Men det vil de definitivt være, så det er best å bruke gjenværende tid på å få dem riktig.

Optimaliseringsstrategi

Google har vært snill nok til å utstyre hver vital med et detaljert sett med retningslinjer for optimalisering. For raskere lasting anbefaler Google bedre responstider fra serveren, mindre gjengivelsesblokkerende JS og CSS og raskere ressurslastning. For forbedret interaktivitet anbefaler Google code-splitting og bruke mindre JS. Til slutt, for bedre visuell stabilitet, anbefaler Google at du bruker størrelsesattributter for bilder og videoer og laster innhold fra toppen.

5. Brukeratferd

Det er mye usikkerhet i SEO-samfunnet om Google faktisk bruker atferdsmetoder for å rangere sider. Google sier at det ikke gjør det, men det har vært noen ganske overbevisende bevis på at det skjer.

Beregningene vi snakker om er klikkfrekvens (CTR), avvisningsfrekvens, øktdybde og øktvarighet. For å sjekke resultatene dine om målinger for brukeratferd, bruk din

Google Analytics og Google Search Console-kontoer.

Optimaliseringsstrategi

Forbedring av brukeradferd metrikker har mye å gjøre med å skape engasjerende innhold. For eksempel er CTR avhengig av å ha et attraktivt utdrag i søkeresultatene. I mellomtiden er avvisningsfrekvens, øktvarighet og øktdybde avhengig av om det er noe interessant å gjøre på siden din. For å holde brukerne engasjerte, sørg for å produsere innhold av høy kvalitet med mange bilder og interne lenker. Målet er å fange besøkende og sende dem ned salgstrakten din.

6. Strukturert data

Det er tusenvis av koder å velge mellom, disse kan fortelle Google alle detaljer om innholdet ditt. Strukturert data kan brukes til å merke forfattere, rangeringer, produktfunksjoner, steder og så mye mer. Det kan også gjøre underverker for din SEO – opprett linker mellom enheter, posisjonen din og forbedre utdragene dine med forskjellige elementer.

Optimaliseringsstrategi

Hvis du ikke er veldig teknisk av deg, er det best å bruke Googles Markup Helper for Structured Data. Velg type markering (artikkel, lokal virksomhet og produkt anbefales på det sterkeste) og send inn en link til siden du vil forbedre. Marker nå deler av tekst og velg tilsvarende koder. Når du er ferdig, lagrer du HTML-filen og laster den opp til nettstedet ditt.  Husk å sjekke om de strukturerte dataene dine faktisk fungerer ved hjelp av Googles Rich Result Test.

7. Google My Business rangeringsfaktorer

Hevde, optimalisere og vedlikeholde Google My Business-listing er det viktigste du kan gjøre for din lokale SEO. Det hjelper deg med å etablere bedriften din som en enhet, som i seg selv er en stor ressurs for SEO. Enda viktigere, det har god effekt på din lokale søkeytelse. Når du har opprettet en listing, blir den kvalifisert for det lokale bedriftspanelet samt Google maps, og åpner bedriften din for søkere i nærheten.

Optimaliseringsstrategi

Du må først besøke Google My Business og enten opprette eller erklære profilen din. Du blir bedt om å oppgi noen få grunnleggende detaljer samt at du må bekrefte eierskapet ditt. Når du er ferdig, blir du ført videre til dashbordet for Google My Business, hvor du finner mange andre måter du kan forbedre listingen din på. Det man hvertfall burde gjøre er å legge til en beskrivelse, åpningstider og bilder, men det er mange flere kule funksjoner man kan utforske. Google legger stadig til nye Google My Business-funksjoner, og det er blitt så avansert at det nesten er som et eget nettsted.

Les også: “Local SEO – hva er det og hvordan fungerer det?

RockitSEO blogg

8. Rankingsfactor – Mobiloptimalisering

Indeksering av “mobil-først” er full gang. Google kunngjorde at fra og med september 2020 vil alle nettsteder uten unntak bli bedømt på mobilversjonen, ikke på stasjonærversjonen. Så hvis du vil at nettstedet skal ha noen sjanse til å rangere i søkeresultatene, må du sørge for at den er designet for mobilbrukere.

Optimaliseringsstrategi

For å sjekke om siden din er mobilvennlig, besøk Googles mobilvennlige test og send inn en URL. Hvis siden er ok, får du grønt lys, og hvis ikke, får du noen forslag til hva du kan forbedre.

Det er veldig lite praktisk å skulle sjekke nettstedet ditt side for side, så du kan bruke Google Search Console til å sjekke alle sidene dine samtidig. Start verktøyet, gå til Enhancements> Mobile Usability, og der får du se en rapport sammen med en liste over foreslåtte forbedringer.

Avsluttende tanker

Det er viktig å holde orden på den stadig utviklende Google-algoritmen. Noen rangeringsfaktorer, som søkeord og backlinks, mister gradvis viktigheten. Andre rangeringsfaktorer, som brukeropplevelse og semantisk metning, tar plass. For nå er dette listen over et ganske solid utvalg av taktikker du burde legge til i SEO-strategien din.

Previous Post Previous Post