Dynamic Search Ads (DSA) – dynamiske søkeannonser

Dynamic Search Ads

Dynamic Search Ads (DSA) fra Google Ads. Fordeler, ulemper og hvordan du bruker dem

Google Dynamic Search Ads (DSAs) er en kraftig kampanjetype som kan brukes for å utvide dekningen for søk og øke volumet til nettstedet ditt. Men hvis du er uviten eller ikke setter dem opp riktig, kan det få dårlige konsekvenser for kampanjene dine.

Dynamic Search Ads – Hva er dynamiske søkeannonser?

DSA-er ligner tradisjonelle tekstkampanjer, men skiller seg ut på en spesiell måte: de ser bort ifra søkeord og bruker i stedet nettsiden din, eller en produktfeed for bedriften din. Google samsvarer brukernes forespørsler med de forskjellige typer produkt på nettsiden eller i feeden din, og viser en dynamisk generert, skreddersydd annonse. Kampanjen vises fremdeles i søkeresultatene på Google, og er dermed vanskelig å skille fra vanlige tekstannonser. Disse annonsene er en god måte å vise dynamisk innhold til interesserte søkere.

Hvordan er Dynamic Search Ads – kampanjer annerledes enn tradisjonelle kampanjer?

Overskrifter for dynamiske annonse tekster

Søkeord er ikke den eneste forskjellen mellom en DSA-kampanje og en vanlig tekst annonsekampanje. Annonse overskriften som vises når en DSA vises på resultatsiden for søkemotoren, opprettes dynamisk fra Google. Informasjonen som vises i en Dynamic Search Ads – overskrift, blir hentet direkte fra nettstedet eller feeden. Annonsører må fortsatt skrive en beskrivelse for annonsen, men det er det eneste som kan justeres. Som du kan forestille deg, å ha en spesifikk og skreddersydd overskrift som er spesifisert mot det faktiske produktet som er oppsøkt, er en av de beste fremgangsmåtene for søk, og dette er noe Dynamic Search Ads kan hjelpe deg med å oppnå.

Budgivning

Akkurat som en tekstkampanje, blir Dynamic Search Ads – kampanjer priset med pris per klikk (CPC). Kostnaden bestemmes av antall ganger det klikkes på annonsen din multiplisert med høyeste CPC som du er villig til å betale. I motsetning til vanlige tekstkampanjer, gir du ikke bud på individuelle søkeord, siden DSA ikke bruker søkeord. I stedet må du bruke budgiving for automatisk målretting. Automål er egentlig en listen over forskjellige sider på nettstedet ditt som du kan målrette deg mot. Bare angi bud for hvert automål, så vil du vise i  resultatene basert på annonseplassering din.

Fordeler og ulemper med DSA-kampanjer

Fordeler

Det er mange fordeler med å bruke Dynamic Search Ads. Her er tre store:

  • Dekk hull i søkeord dekningen: DSA lar annonsører raskt dekke hull i søkeord dekning og produkt beholdningen. Verktøyet gjennomsøker nettstedet ditt, eller gjennomsøker en side feed som viser alle produktene. Ikke bare vil det hjelpe deg med å dekke hull i søke dekningen, men DSA-er kan også vises med søkeord som vanligvis vil bli markert i Google Ads som “Lavt søkevolum” som ikke kan vises.
  • Lage annonser er mye enklere: Dette er fordi overskriftene genereres dynamisk basert på det faktiske produktet som samsvarer med søket i systemet. Selv om du fortsatt trenger å ha en tilpasset beskrivelses, er den dynamiske overskriften viktigst, da den vil fange brukernes oppmerksomhet og få flere klikk til nettstedet ditt.
  • Enkel å konfigurere: Dynamiske søkeannonser krever mye arbeid når det gjelder oppretting av søkeord og kampanjer. Mens du allerede burde ha en god struktur på plass, er DSA-er en enkel taktikk å sette opp, og du kan kjøre på et bredt utvalg av kategorier innen 1 dag med minimalt med arbeid.

Ulemper

På en annen side er det noen ting du må passe på når du bruker Dynamic Search Ads – kampanjer:

  • Å ikke ha full kontroll: Siden du ikke har full kontroll over hvilken type søk som blir matchet og vist, må du forsikre deg om at strukturen din er forsvarlig og at du har tatt hensyn til passende negativer der det er mulig.
  • Å ikke ha overskrifter som samsvarer med annonsen: Selv om de dynamiske overskriftene er gode, kan det også være en utfordring for noen annonsører. Hvis du ønsker å ha full kontroll over hvilken type melding som vises med merkevaren din, kan det hende at DSA ikke passer bra for deg. Overskriftene som genereres er basert på innholdet på nettstedet ditt eller produktinnholdet fra feeden, og det er sjeldent du ser en overskrift som ikke er helt ideell. Når du optimaliserer og leser søkeordrapporter, vil du imidlertid se hvilken annonseoverskrift som vises og hvilken destinasjonsside den leder til.
  • Sløsing av budsjett på lavpresterende søk: Det siste problemet jeg ofte ser, som også gjelder tekstkampanjer, er hvilket produkt som mottar prosentandel av trafikken. I likhet med tekstkampanjer der noen få søkeord får størsteparten av trafikken, kan DSA gjøre det samme med å få noen få søk til å spise opp budsjettet ditt før det faktisk blir søkt etter de sterkere konverteringsproduktene. Dette er en annen grunn til at strukturen er så viktig, og det er nødvendig med negativer både før og etter lansering!

Les også: “Lenkebygging SEO strategi – dette bør du vite!

RockitSEO blogg

Hvordan sette opp DSA-kampanjer

Å konfigurere Dynamic Search Ads i Google Ads er relativt enkelt. Når du oppretter en hvilken som helst annen kampanje, går du gjennom prosessen med å lage en tekstkampanje. Når du går gjennom kampanjeinnstillingene, ser du en rute der du krysse av for “Aktiver dynamiske søkeannonser for denne kampanjen” nederst:

Du må legge til domenet til nettstedet ditt, og deretter fortsette å opprette annonsegrupper. Innenfor hver annonsegruppe vil du kunne navigere til underfanen “Dynamiske annonsemål”, der du kan skrive inn “URL inneholder” som et ekstra automatisk mål.

Når du automatisk målretter mot en enkel annonsegruppe, kan du opprette en dynamisk annonse. Alt du trenger å gjøre her er å ha opptil 80 tegn for en melding i den kreative beskrivelsen. Det skaper dynamiske overskrifter, og det samme gjør landingssiden etter klikk basert på innholdet på nettstedet eller i feeden.

Hvordan optimalisere Dynamic Search Ads – kampanjer

Som de fleste Google Ads-kampanjer, er det flere måter å optimalisere DSA-kampanjer på. Før du ser på faktiske måter å optimalisere DSA-kampanjer, kommer det viktigste du må gjøre før du oppretter en Dynamic Search Ads -kampanje – lag struktur.

Når du evaluerer de nåværende tekstkampanjene dine og hvordan de stemmer overens med virksomheten din, bør du spørre deg selv: “Hvor mangler jeg dekning?” eller “Hvor trenger jeg å forbedre opplevelsen?” – dette er et godt utgangspunkt.

Du bør se på Dynamic Search Ads som du ville sett på en typisk struktur av en tekstkampanje: tenk på hvilke produktkategorier du har og hvor detaljerte de er. Når du bestemmer deg for hvor mange forskjellige produktkategorier du har og hvor komplekse de er, vil du forstå hvordan DSA-kampanjer skal være strukturert.

1. Lag en solid kampanje struktur

Siden Dynamic Search Ads – kampanjer bruker automatiske mål, og automatiske mål lever i annonsegrupper, må du sørge for å strukturere de automatiske målene dine slik at de lever i de mest spesifikke annonsegruppene. Hvis hver annonsegruppe representerer et produkt eller en produktlinje for en større kategori, kan du ha bedre kontroll og administrasjon hvis du har en god og detaljert struktur.

Hvis et nettbasert matvareselskap oppretter en DSA-kampanje for forskjellige drikker, vil de for eksempel ha individuelle annonsegrupper med automål for brus, juice osv. Med hver av disse unike annonsegruppene kan du opprette en skreddersydd beskrivelse og la Google deretter levere en dynamisk generert unik overskrift.

2. Kartlegg søkeord på riktig måte og opprett catch-all kampanjer

Det er to grunner for at Dynamic Search Ads – kampanjer eksisterer:

  1. For å utvide søke dekningen
  2. For å forbedre annonseopplevelsen din

Med skreddersydde annonser og landingssider etter et klikk, er søkene dine en annen ting du bør vurdere kartlegging av. Det er viktig å legge til negative søkeord i forskjellige DSA-annonsegrupper og kampanjer for å forbedre der visse bruker søk blir kartlagt når det gjelder kampanjer og annonsegrupper. Dette vil også bidra til at DSA-ene dine vises basert på det mest relevante søket, med den mest relevante annonsen.

Når du er ferdig med å bygge ut kampanjestrukturen din, bør du opprette en endelig DSA-kampanje hvis du ikke allerede har gjort det. En “catch-all” DSA-kampanje er designet for å fange alle andre søk som ikke vises i kategorikampanjene dine. Av en eller annen grunn kan dette skje. Imidlertid bør en “catch-all” -kampanje utformes for å kunne målrettes mot “Alle nettsider” på nettstedet ditt for å sikre at hele nettstedet er dekket. Hvis du merker gjennom mining search term rapporter at denne “catch-all” -kampanjen kartlegges til begge produktene som skal kartlegges til i andre kategorikampanjer.

3. Grav for negativer

Grav ikke kun for bare negativer med DSA, men for søkeord du kan legge til i dine tekstkampanjer.

Når du fortsetter å legge til negative søkeord for å forbedre opplevelsen. Du bør også se etter å legge til søkeord i tekstkampanjer. Se etter søkeord med godt storrelse og / eller søkeord som faktisk konverterer godt. Det er best å ha disse søkene som faktiske søkeord i tekstkampanjer, slik at du kan overvåke endringer i ytelse og konkurranse på disse søkeordene, og ikke stole på DSA-kampanjen. DSA er en kraftig mining, og dette er noe alle annonsører bør dra nytte av.

4. Fremhev kampanjene og tilbudene dine

Siden DSA-er genererer overskrifter dynamisk, kan du fokusere på å vise frem flere kampanjer og høydepunkter for virksomheten din.

Har du gratis frakt, rask levering, salg?

Sørg for å markere dette i beskrivelsen, og la systemet lage de tilpassede overskriftene for deg. Dette vil bidra til å skape en bedre opplevelse for brukeren, da de vil kunne se produktet og eventuelle tilbud du har for å hjelpe dem med å konvertere.

5. Bruk smart budgivning

Skremmer kunstig intelligens deg? Mens A.I. roboter kan være skumle, ikke vær redd for Googles kunstige intelligens når det kommer til deres automatiserte budgivning. Googles smarte budgivning har virkelig utviklet seg til å bli mye, mye bedre enn der det var tidligere. Å utnytte smart budgivning har virkelig hjulpet annonsører med å forbedre back-end-ytelsen, som kostnad per anskaffelse (CPA) og avkastning på annonsering (ROAS). Jeg anbefaler at alle DSA-kampanjer plasseres i smart budgivning, enten det er mål-CPA eller mål-ROAS. Hvis du er en annonsør som ønsker å forbedre kostnaden per anskaffelse, kan du konfigurere mål-CPA-budgivning. Hvis du ønsker å øke salget til et tilsvarende eller høyere forbruk, anbefaler jeg en mål-ROAS-budstrategi. Hver av disse analyserer tidligere konverteringsdata og ytelse og foreslår et mål.

Som en god praksis, fortsett med å sette målet ditt for hva Google foreslår, og evaluer. Hvis du etter to uker ser at du når målet ditt, må du justere målet! Begge disse budstrategiene har vist seg å være veldig effektive og kan hjelpe deg med å skalere kampanjene dine effektivt.

Begynn å bruke dynamic search ads (DSA) i dag

Det er et flott produkt og adresserer mange bekymringer fra konvensjonell tekstkampanjer. Ved å utnytte enten nettstedsinnholdet eller side feeder. Dynamic Search Ads tillater vekst og de kan være veldig effektive når de er parret med Googles smarte budgivning. Selv om det er en type taktikk du trenger å holde øye med. Med riktig ledelse kan du få se gode resultater og ta programmet ditt til neste nivå.

Les også: “Rangeringsfaktorer for SEO – de 8 viktigste

RockitSEO blogg

Previous Post Previous Post