Å lære søkemotoroptimalisering kan være overveldende med det første. Det er mye som inngår i fagfeltet SEO. Men å bli dyktig i SEO er definitivt oppnåelig. Det er mange som går på SEO kurs, eller sier de har lært SEO av Mr. SuperSEO X og Mrs. SuperSEO Y, har lest mange bøker, eller følger kjente blogger. Alt det hjelper, men du lærer ikke SEO kun ved å lytte til hva andre forteller deg. Opplæring er viktig – uten tvil, men å lære SEO gjør man “hands-on”.
Ny i SEO verden?
Hvis du er ny i SEO-verdenen, har du sannsynligvis gjort deg opp noen tanker om:
- Tid: Hvor lang tid vil det ta meg å lære SEO? Måneder? År? Hvordan lærer jeg SEO på raskest mulig måte?
- Information overkill: Det finnes nærmest uendelig mye SEO relatert innhold, hvor skal jeg begynne?
- Informasjonskilder: Hvilke kilder kan jeg stole på? Hvordan vurderer jeg konkrete tiltak?
- Tekniske ferdigheter: Er SEO et teknisk fagfelt? Trenger jeg å være utvikler for å jobbe med SEO?
- Hatter med mange farger: Hatter? What the f**k? Her prater vi om retningslinjer og tiltak – white /grey / blackhat SEO?
- Utdanning: Hva slags utdanning må jeg ha for å jobbe med SEO? Finnes det en formell utdanning?
- SEO gurus: Trenger jeg å kjøpe kurs fra såkalte SEO gurus for tusenvis av kroner for å rocke dette?
I innlegget vil vi se litt nærmere på disse temaene. Det finnes ingen fasit på ovennevnte spørsmål, men du kan jo se på våre tips når du selv skal ta dine beslutninger.
“My rule of thumb is to built sites for user not for spiders”
Dave Naylor, Managing Director @ Bronco.co.uk
Dette sitatet gir oss en viktig pekepinn på vår SEO strategi. Vi skal bygge nettsider og lage innhold for brukere, for lesere, for de som er interesserte og ikke for Google sine bots. Et slikt utgangspunkt sikrer langsiktig suksess.
Du kan jo tweeke definisjonen litt og si, “vi lager nettsider for brukere og hjelper søkemotoren til å forstå innholdet bedre med gode SEO tiltak”.
Tid: Vil det ta flere år å lære SEO? Et par måneder? Hvordan lærer jeg SEO raskest mulig?
SEO kan man ikke lære på 1-2-3. Det er helt klart. SEO er ikke lett å forstå og ganske omfattende å sette seg inn i. I tillegg er det veldig mange faktorer som påvirker SEO resultatene og selve målingen av enkle tiltak er heller ikke lett. Men ikke la dette være avskrekkende – å lære SEO er litt tidkrevende, ja, men også skikkelig gøy!
Det er to profesjonelle veier å gå for å lære SEO.
1. Starte å jobbe i et mediebyrå som tilbyr SEO tjenester.
2. Starte å jobbe “in-house” med SEO. Det betyr at du er ansvarlig for SEO i bedriften du jobber i.
En stor fordel med å starte i et mediebyrå er at du mest sannsynlig får hjelp av en mentor. Her kan du oppleve en sterk stigende læringskurve og raskt begynne å jobbe selvstendig med SEO. Å jobbe med SEO for en bedrift krever engasjement og evne til å aktivt sette seg inn i fagmateriet for selv å kunne mestre og forstå SEO på best mulig måte for bedriften, kanskje ved hjelp av eksterne partnere. En tredje mulighet for å lære seg SEO skal heller ikke undervurderes; learning by doing – å jobbe med en egen nettside og lære seg fram. Fordelen her er at du kan teste alt mulig rart uten å skade nettsiden som eies av andre.
I would also highly recommend creating a WordPress site or blog and begin to familiarize yourself with the basics of SEO and content development.
Jim Bader, Senior Director of SEO @ Vertical Measures
Men all læring krever egeninnsats av deg. Du må bli kjent med de nyeste endringer og trender. Det som fungerte i fjor betyr ikke automatisk at fortsatt fungerer i dag.
Information overkill: Masse SEO relatert innhold, hvor skal jeg begynne når jeg vil lære SEO?
Det finnes mye SEO relatert innhold på nettet. Content i alle slags former – bloggartikler, bøker, videoer, podcasts osv. Her er tre grunner til hvorfor SEO jungelen er stor.
- SEO er ferskvare. SEO er under raske endringer. Det er mye som skjer på alle ender og da finnes det mange temaer man kan rapportere om.
- Google og andre søkemotorer holder det hemmelig hvordan algoritmene fungerer. Alt vi kan gjøre er å teste og spekulere.
- Hvis et SEO tiltak fungerer på en side, betyr det ikke at det samme tiltaket fungerer på andre sider også. Så det er ikke bare å kopiere “best of”-SEO arbeid.
Informasjonskilden: Lære SEO? Hvilke kilder kan jeg stole?
- Tro kun på troverdige kilder. Nederst på siden finner du par gode kilder som har jobbet mye og over en lang periode med SEO.
- Tro på tallene og jobb med innsikt. Det er det eneste du kan stole på, da det er mye synsing i vår bransje også.
- Prøv å finne flere kilder. Du bør jobbe med ulike kilder, gjerne fra ulike land også. Ikke stol kun på den ene kilden du liker best. Her kan du lese mer om hvordan du finner den rette SEO bloggen for deg.
- Test, test, og test enda mer. Ikke stol blindt på det andre sier, du må teste, samle inn data og analysere dine tiltak. Hva som fungerer hos andre betyr ikke at fungerer hos deg.
Vi har skrevet en artikkel om hvilket SEO blogg er best. Klikk her for å lese.
Hattefarger: What the f**k? Whitehat /greyhat / blackhat SEO?
White hat, grey hat og black SEO er begreper som brukes i forbindelse med SEO taktikken man velger. White hat SEO’s følger retningslinjene til Google og de andre søkemotorene. Grey hat SEO’s er ikke redd for å bøye disse reglene litt, mens black hat SEO’s bry seg ikke om noen regler i det hele tatt.
Nesten alle SEO’s velger white hat SEO strategier for å oppnå langsiktige mål. Så lenge du følger retningslinjer må du ikke være redd for å få straff av Google eller de andre søkemotorene. Er du ny i Google og SEO verden bør du så absolutt kun konsentrere deg om white hat SEO tiltak.
Men allikevel bør du ikke ignorere grey hat eller black hat taktikker. Disse taktikkene er kortsiktige og manipulative, men du kan lære mye om hvordan SEO fungerer og hvordan søkemotorene opererer. Noen ganger kan du bruke det du har lært i white hat taktikken din.
Utdanning: Hva slags utdanning må jeg ha for å jobbe med SEO? Finnes det formell utdanning?
Det finnes ikke et akademisk studie som kun konsentrerer seg om søkemotoroptimalisering. Du har et godt utgangspunkt hvis du studerer markedsføring, IT relaterte studier, eller utvikling. Formelt er SEO et fagfelt under digital markedsføring og der igjen under Search Engine Marketing (SEM). SEM jobber med å øke synligheten av nettsiden og er delt i SEO og digital annonsering.
SEO gurus: Trenger jeg å kjøpe kurs fra såkalte SEO gurus for tusenvis av kroner?
Absolutt ikke! De “beste” kursene fra de “beste” SEO folkene koster fort tusenvis av kroner. De som kommer få å ha mest glede av kurset er antakeligvis kursholderne. Og du kommer ikke til å bli en SEO ekspert ved å få et kurssertifikat.
Men du bør holde deg oppdatert. Du trenger å ha faglig utveksling og dialog. Det finne gode messer og møteplasser med flinke folk som er glad i å dele kunnskap med deg. Bli kjent med bransjen og fagfolk, les og lær. Besøk messer og frokostmøter, vær aktiv i sosiale medier. Dette koster nesten ikke en krone og du får mye nytte av det.
Les også: “Lenkebygging SEO strategi – dette bør du vite!“
RockitSEO blogg